Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

El port de València preveu adjudicar l’ampliació nord sense un nou informe ambiental abans de final d’any

Una vista aèria del Port de València

Carlos Navarro Castelló

0

Les presses de l’Autoritat Portuària de València (APV) per a adjudicar les obres de l’ampliació nord sense una nova declaració d’impacte ambiental (DIA) que substituïsca la del 2007 i que tinga en compte els canvis que s’han escomés en el projecte, tenen una motivació principalment econòmica.

Així ho reconeix la mateixa APV en l’escrit d’al·legacions que va presentar el mes de setembre passat a l’informe de fiscalització del Tribunal de Comptes, en el qual l’organisme posa en relleu que les inversions directes previstes en el pla de Valenciaport superaran els 800 milions d’euros en els pròxims anys entre la nova terminal de contenidors i l’accés nord tot i que l’any 2019 serà “el primer exercici en el qual la variació del capital circulant presentarà un saldo negatiu”.

Sobre aquest tema, la direcció del port de València al·lega que “una gestió responsable de les infraestructures ja executades en obres de recer obliga a la posada en marxa i l’explotació del domini públic portuari afecte, ja que actualment s’estan absorbint despeses per amortitzacions i manteniment de les obres de recer de la dàrsena, que no van acompanyades en la proporció deguda de l’augment d’activitat i d’ingressos que generaria la posada en explotació completa després de la construcció dels molls”.

A més, afig que “el 2019 el trànsit portuari de contenidors arriba ja al 83% de la capacitat del port per a aquest tipus de trànsit, per la qual cosa es considera el moment més adequat per a afrontar l’ampliació de la capacitat mitjançant la construcció dels molls i els rebliments per a la nova terminal, a recer dels dics executats prèviament”.

En aquest sentit, fins i tot preveu que “la resolució del concurs, i la possible adjudicació de la concessió a un operador privat, està previst que es concrete abans de final d’any”, la qual cosa implicaria que no es faria una nova DIA, la tramitació del qual es prolongaria uns quants mesos.

D’altra banda, crida l’atenció que el Tribunal de Comptes, en la seua resolució, posa en relleu la inversió prevista per a l’accés nord i fins i tot els terminis previstos, tot i que ni tan sols hi ha encara informes ambientals, projectes, ni molt menys permisos per part dels ajuntaments implicats, com podrien ser el de València, que ja s’ha oposat a l’ampliació sense una nova DIA, o el d’Alboraia.

De fet, ni tan sols està clar si l’opció del túnel seria exclusivament per a vehicles pesants, per a ferrocarril o d’ús mixt. Fa poc es va encarregar a una entitat pública dependent del Ministeri de Foment un estudi de viabilitat de l’opció del túnel ferroviari, descartada inicialment per l’APV.

Amb tot, el Tribunal de Comptes posa de manifest que, segons el pla d’empresa de 2019 del port, “a partir del 2023 s’executaran les obres corresponents a l’Accés Nord del Port de València, la principal actuació en matèria d’accessibilitat viària projectada per l’APV, amb una inversió de 400 milions d’euros, en el finançament dels quals s’espera que participe el Ministeri de Foment amb una contribució del 50%”.

Un aspecte que la mateixa APV justifica en el seu escrit d’al·legacions, en què assegura que “les obres per a la nova terminal de contenidors acolliran una concessió per 50 anys, i el nou accés nord és imprescindible ja que el port disposa actualment d’una única via d’accés. Així mateix, aquest accés suposarà una millora de la mobilitat de tota l’àrea metropolitana –actual congestió del bypass i de la V-30– i permetrà una reducció important de les emissions a l’atmosfera del trànsit pesant”.

Aprovació de les comissions dilluns

El consell d’administració de l’Autoritat Portuària de València (APV) aprova el dilluns 18 de novembre la creació de les comissions delegades per a debatre diferents aspectes relaciones amb el polèmic projecte d’ampliació del port i la seua integració a la ciutat.

Els grups de debat estaran formats per agents socials i econòmics del port, per associacions socials, veïnals i ecologistes, i una vegada finalitzen emetran un document de conclusions.

La primera taula tindrà lloc el pròxim 20 de novembre i abordarà les problemàtiques i oportunitats de l’ampliació del port; la segona es desenvoluparà l’11 de desembre i estudiarà les possibles millores de la transició entre el recinte portuari; la tercera se celebrarà el 15 de gener i s’hi debatran les compatibilitats entre el progrés econòmic i el respecte mediambiental; una quarta tindrà lloc el 5 de febrer i abordarà els models de governança entre el port i la ciutat; finalment, hi haurà una taula el 26 de febrer en què s’elaborarà un document final de conclusions.

Etiquetas
stats